fbpx

articles

כיצד בוחרים אדריכל?

מינוי אדריכל או מעצב לתכנון ועיצוב משרד היא משימה רחבה לאין שיעור מאשר נראה לעין, המתכנן אחראי על מנעד רחב של נושאים בתחום עבודתו מלבד המובן מאליו (בחירת חומרי גמר, חלוקת חללים או מיקום ספות עור free standing) ,המתכנן צריך לשלוט ביד רמה על התקנים הרלוונטיים בנושא נגישות ומעברים, דרישות כיבוי אש, תכנון מערכת חשמל, צרכי מערכת המיזוג וכיו"ב. הידע הנ"ל בסופו של יום נרכש רק מניסיון ואחרי טחינה איטית של אינפורמציה פרויקט לאחר פרויקט ולכן הטיפ הראשון יהיה לבחור.

אדריכל מנוסה שיכול להציג מספר משרדים בנויים שתוכננו על ידו. כמובן שניסיון האדריכל לא פותר ממינוי יועצים רלוונטיים אולם במידה והאדריכל לא יודע מהן הדרישות המקובלות הוא ימצא את עצמו זורק את התכנון הראשוני לפח לאחר שקיבל את התכנון המפורט ויושב פעם אחר פעם עם הלקוח על מנת לשנות את המשרד כך שיתאים לטכני ולא ההיפך.

לזאת יש להוסיף הכרת חומרי גמר וספקים מתאימים, הבנה של דינמיקת המשרד ועסק באשר הוא תוך לקיחה בחשבון שעסקים שונים מצריכים דינמיקה שונה, הבנה ב well being של העובד וכל זאת ביחד עם ניתוח תקציב כבר מתחילת הפרויקט וניצול מקסימלי של החלל הנתון. נשמע מסובך? זה עוד כלום, סוגי מערכות אלומיניום שונות, נגרות בתפירה אישית, התאמת מידות ריהוט לעובד, בידוד אקוסטי, טרמי, חומרים עמידים בבלאי, ליווי מכרז קבלן, פרטי ביצוע, סופרפוזיציה בין כלל המערכות וכל זה עוד לפני  התייחסות לאלמנטים קונסטרוקטיביים.

לסיכום – תכנון משרד לא נופל במאומה ממורכבות של תכנון מבנה והאדריכל צריך להיות איש מקצוע ראוי.

מיהם היועצים אותם צריך לתכנון המשרד?

זה משתנה בין פרויקט לפרויקט, יש הפרדה בין מבנה לפני טופס 4 לאחרי, בין משרד בגודל 80 מ"ר ל 500 מ"ר, משרד עם שירותים מוטמעים בתוכו או בציבורי וכיו"ב. יועצי הבסיס שבלעדיהם לא מומלץ להתקדם יהיו יועץ חשמל ותקשורת אשר מתכנן את כל מערכות המתח הנמוך והחשמל בפרויקט כולל לוחות החשמל וההזנות, יועץ מיזוג אשר מתכנן את מערכות המיזוג והאוורור בהתאמה לתכנון האדריכלי ובשיתוף פעולה עם יועץ החשמל, במידה ויש שירותים או מטבחים מעבר לפינת קפה מומלץ להשתמש בשירותי יועץ אינסטלציה.

אחד היועצים החשובים שברוב המקרים לא מוזמן לשלב התכנון הינו יועץ בטיחות אשר יודע להביא אישור כיבוי אש למשרד המוגמר ובכך גם להבטיח את בטיחות העובדים עצמם וגם במקרה של חלילה אירוע שריפה למנוע טענות חברת הביטוח על כשל תכנוני. מתכננים לעיתים לא מסבירים את חשיבות יועץ הבטיחות ללקוח ולכן הפרויקט מתקדם ללא השירות הכה חשוב הזה. מלבד הנ"ל לעיתים יש דרישה ליועץ נגישות, יועץ אקוסטי, קונסטרוקטור וכיו"ב בהתאם לרמת המורכבות של הפרויקט. מוזמנים לצפות בכרטיס העסקי של אבן ראשה אדריכלות באתר המומחה לבנייה.

מאמרים ומידע נוסף: